Täna avatud 09:00 - 19:00

Vaata asukohta

Tervislikud idud ja noorvõrsed toitumisnõustaja pilgu läbi

Kevade tulekuni on veel veidi talvist kargust vaja vastu pidada. Et oma tervist toetada parimal moel, soovitame meie kasvatada noorvõrseid või siis idusid idandada.

Erinevad idandid on varakevadisel ajal ideaalsed vitamiiniallikad. Värsketes idandites leiduvad vitamiinid ja mineraalid on organismi poolt hästi omastatavad ning aitavad ennetada kevadist vitamiinivaegust. Lisaks sisaldavad idandid rohkelt kiudaineid, mis puhastavad organismi, aitavad normaliseerida kolesteroolitaset ja soodustavad seedimist.

Hortes soovitab: Vilmorin idandamiskauss- ideaalne idandamise süsteem koduses aias. Värsked idud kiiresti ja lihtsalt.

Komplektis on 3 seemnepakki idandamiseks: munguuba, brokkoli ja redis.
– Paiguta pakendis olevad seemned idandamiskausikestesse.
– Aseta kausid vahetust päikese valgusest eemale.
– Täida ülemine kauss ääreni veega.

NB! Alumine kauss tuleb tühjendada enne ülemise kausi taastäitmist.
– Tegevust tuleb korrata vähemalt 2x/ päevas.
– 3 kuni 6 päeva pärast saad maitsta esimesi idantatud värskeid idusid.
– Pärast idude korjamist tuleb need loputada veega.
– Koduseid idusid võib säilitada külmkapis mitu päeva.

Maitseomadused:

lutsern kergelt kibe
sojauba – mahe
brokoli – pähklimaitseline
kress – pikantne
munguba – kergelt magus
redis – terav
porrulauk – terav
läätsed – mahe
valge sinep – terav
hernes – mahe
rukola – terav
basiilik – aromaatne/värske

külliholsting Külli Holsting on tuntud toitumisnõustaja, kes teab miks on idud ja noorvõrsed kasulikud ja lisaks oskab külli valmistada ka väga maitsvaid toitusid idudest.
Külli käis ETV Terevisiooni hommikuprogrammis valmistamas särtsakat salsat idudest. Vaadake saate salvestust siin.

ETV

Toitumisnõustaja Külli Holsting kommenteerib idusid ja noorvõrseid järgnevalt: “Idandid sisaldavad palju vajalikke ensüüme, mida vajame parema seedetegevuse tagamiseks. Neis on vajalikke valke ehk aminohappeid, mis on kergesti omastatavad ja eriti olulised taimetoitlaste ja veganite toidulaual.

Idandid on head ka lastele, noortele ja eakatele, rasedatele ja imetavatele emadele, kelle valguvajadus on tavapärasest suurem. Samuti on idandamise käigus muutuvad süsivesikud ja rasvad paremini omastatavad.

NB! Lapsed on üsna julged idude ja noorvõrsete maitsejad, julgelt tuleb lastele pakkuda erinevaid asju ja neile anda võimalus oma maitse eelised ise välja arendada. Munguba, hernes ja läätsed on lastele väga maitsvad suutäied.

Idud sisaldavad ka üliolulisi kiudaineid, mis aitavad alandada kolesteroolitaset. Kiudained seovad organismis  liigset kolesterooli ja aitavad seda kiiremini kehast väljutada. Kiudaineid vajab meie soolestik parema peristaltika tagamiseks, mis loob väiksema võimaluse ka toksiinide imendumiseks. Idandid aitavad puhastuda. Idandites leiduvad kiudained on olulised meie kehas elavatele bakteritele, kes neid fermenteerivad ja toiduks tarvitavad. Hea miksobioota on hea tervise jaoks ülioluline.”

Noorvõrsete kasvatamiseks sobivad hästi minikasvuhooned, mis aitavad säilitada mulla niiskuse. Muld valige spetesiaalselt köögiviljataimede või maitsetaimede kasvatamiseks. Toiduks soovitame kasutada juba esimesi lehti, suuremaks kasvades võivad osad lehed muutuda karvaseks, mis sobivad aga väga hästi smuutides kasutamiseks.

Head tervist!